Forum - Golf 4 (98-04) - Felkoder ABS

brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors
Ons 01 maj 2024 11:55 Svara med citat
Hej!
Undrar om ngn kan förklara dessa "meddelanden" och vad dom betyder och vad jag kan göra åt det.... Jag har bytt sensorn på vänster sida fram men ABS-lampan lyser fortfarande.....

Detta är vad som kommer fram via OBD-uttaget men jag kan inte riktigt förstå vad som menas och vad som ev måste bytas ut....??? Jag hoppas inte det är trycksensorn i abs-pumpen då jag förstått att den ger upp.... Bilen har rullat ca 23 000 mil....
Tacksam om ngn kan "svaret"!!

1 00290:008 Passive/Occasional "ABS Weel Speed sensor: Rear Left (G46)-static-Short circuit to another valve..."
2 00283:012 Passive/Occasional "Front Left ABS Weel speed Sensor (G47) -static- Short circuit..."
3 00290:012 Active/Static "ABS Wheel Speed Sensor:Rear Left (G46)
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 01 maj 2024 19:53 Svara med citat
brumbrum skrev:
Hej!
Undrar om ngn kan förklara dessa "meddelanden" och vad dom betyder och vad jag kan göra åt det.... Jag har bytt sensorn på vänster sida fram men ABS-lampan lyser fortfarande.....

Detta är vad som kommer fram via OBD-uttaget men jag kan inte riktigt förstå vad som menas och vad som ev måste bytas ut....??? Jag hoppas inte det är trycksensorn i abs-pumpen då jag förstått att den ger upp.... Bilen har rullat ca 23 000 mil....
Tacksam om ngn kan "svaret"!!

1 00290:008 Passive/Occasional "ABS Weel Speed sensor: Rear Left (G46)-static-Short circuit to another valve..."
2 00283:012 Passive/Occasional "Front Left ABS Weel speed Sensor (G47) -static- Short circuit..."
3 00290:012 Active/Static "ABS Wheel Speed Sensor:Rear Left (G46)


# 1 är en kortslutning i ABS sensorn vänster bak.
brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors
Ons 01 maj 2024 21:33 Svara med citat
Hej maxmsn... och Tack för ditt svar!
Så om jag fattar rätt så är 1 och 3 egentligen samma fel....?? Så om jag byter sensorn på vänster sida bak så ska det funka sen.. Är det rätt tolkat?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 02 maj 2024 9:28 Svara med citat
brumbrum skrev:
Hej maxmsn... och Tack för ditt svar!
Så om jag fattar rätt så är 1 och 3 egentligen samma fel....?? Så om jag byter sensorn på vänster sida bak så ska det funka sen.. Är det rätt tolkat?


Så tolkar jag din avläsning.
Jag har haft en Golf 4 i många år och det har varit den mest problemfria bilen jag har haft.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 02 maj 2024 21:45 Svara med citat
brumbrum skrev:
Hej maxmsn... och Tack för ditt svar!
Så om jag fattar rätt så är 1 och 3 egentligen samma fel....?? Så om jag byter sensorn på vänster sida bak så ska det funka sen.. Är det rätt tolkat?


Nej, det är fel tolkat. Felkod 1 och 3 pekar på att systemet inte får bra signaler från den givaren, men det måste inte vara givaren.

Det kan även vara kuggkransen som är dålig, rostig, fastnat skräp eller kablage eller i sämsta fall styrenheten.

Du vet nu var du ska lägga energin och felsöka...
brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors
Lör 18 maj 2024 14:54 Svara med citat
Felet fixat! Jag bytte sensorn på vänster bakhjul och sen funkade ABS:en... Fick köra några hundra meter innan ABS-lampan slocknade... Alltså hade "1 och 3" ngt samband...!