Forum - Golf 3 (92-99) - Död Kylarfläkt!

Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Lör 03 apr 2010 18:11 Svara med citat
Min kylarfläkt är död. På tomgång vandrar tempen upp i minst 110 grader utan att fläkten går igång. Stänger då av bilen innan det går åt pipan helt. Testade nyss att bygla termostatgivarkontakten till fläkten. Den 3-poliga som sitter in i kylet och då går fläkten igång i 2 olika hastigheter beroende på hur jag byglar.

innebär detta att det är temostatgivarkontakten till fläkten som är trasig då?

/Arguman
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Lör 03 apr 2010 19:09 Svara med citat
Menade termostatgivaren om den är trasig. Inte kontakten Wink
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm
Mån 05 apr 2010 2:29 Svara med citat
Om givaren i kylet är trasig går fläkten hela tiden. Prova att koppla direktström till fläktmotorn för att kolla om den är hel till och börja med, av med kontakten ström på stiftet röd kabel sitter jord varsomhelst.
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Mån 05 apr 2010 16:11 Svara med citat
Eftersom fläkten går när jag byglar kontakten till termostatgivaren i kylet borde väl fläktmotorn vara ok?. Funderar på hur termostatgivaren fungerar. Denna skall väl sluta kontakten mellan +12V-stiftet och de 2 andra först när angiven temp uppnåtts. 95 respektive 105 grader enlikt kopplingsschemat i hynesboken. Och då reagera på samma sätt som när man byglar kontakten?

/Arguman
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Mån 05 apr 2010 16:16 Svara med citat
Om jag lägger givaren i en kastrull och kokar upp vattnet i 100 grader och med hjälp av en multimeter summrar stiften så borde det väl pipa först vid 95-105 grader?

/Arguman
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm
Mån 05 apr 2010 22:12 Svara med citat
Givaren i kylet fungerar i stort på samma sätt en vanlig temostat gör. Ju varmare den blir ju mer expanderar materialet i den och ger stiften kontakt med varandra i stigande ordning. Du kan ju prova någon kompis givare och kolla så att det inte är givaren det är fel på?
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Sön 11 apr 2010 20:31 Svara med citat
Har bytt termogivaren på kylet ikväll till en ny. Fläkten går ändå inte igång trots att mätaren på instrumenttavlan går upp till 110 grader då jag stänger av kärran. Jag har summrat givaren i kastrull och den sluter som det skall vid 90-95 grader någonting.

Det är alltså mycket svalare i kylet av nån anledning.

Vad kan det bero på?

/Arguman
multi
Donator 100 VW Polo 1.6 -99 Ort: Landskrona
Sön 11 apr 2010 22:34 Svara med citat
Enligt Haynes boken på min vento vilket bör vara ungefär samma som din så drar fläkten vid 105 grader.
Då drar min i kanske 2 sekunder och stannar sen igen.

Jag bytte tempgivare, kontrollerade termostaten, allt gick klockrent.

Blev trött på problemet och idag satte jag in en knapp i kupén parallellt med kretsen så jag kan starta fläkten själv, satte- knappen på högsta hastigheten med ett litet 30A relä. Löste problemet direkt. Får ner tempen i 85-90 grader när jag står stilla.
Utöver det vet jag ingen lösning. Smile

"Alkohol löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller."
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 12 apr 2010 9:11 Svara med citat
Det skulle väl rent teoretiskt kunna vara så att det är dålig cirkulation i systemet?
Eller tänker jag helt tokigt nu?


När jag hade samma problem i min mk2 så bytte jag termostat och det löste alla mina problem.

Dock fick jag bygla det med hängaren till en penna när jag körde inne i båstad en den sommaren. tjejen som var med och hade bråttom vart inte glad.
Men då är det när man kör vw, man får räkna med lite stopp på vägen.

Men ska man åka med stil så ska man.
Då har du inte mätt på termostaten när mätaren visar 110°c och se om den släpper ut ström? Men rent logiskt gör den ju inte det...

Clio Sport 2,0 16v -01
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Mån 12 apr 2010 16:35 Svara med citat
--


Senast ändrad Mån 12 apr 2010 16:38, ändrad totalt 1 gång
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Mån 12 apr 2010 16:36 Svara med citat
Kollade inne på Autodelar:s hemsida i Göteborg och de har 2 olika 3-stifts givare. En som sluter vid 80-85 grader och en vid 84-95 grader. Köpte min på AD-Center och den fungerar i kastrull men kan det vara så att den sluter vid för hög temp?.

Den här som sluter vid 80-85 grader låter ju som den hade fungerat bättre i mitt fall kanske?

Surt bara för den jag köpte i förrgår kostade 280 spänn Sad.

/Arguman
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Ons 14 apr 2010 21:25 Svara med citat
Idag fick jag igång fläkten. Går igång vid ca 105-110 grader på mätaren och går då ner till ca 90 o sen upp igen. Får väl va nöjd. /Arguman
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm
Tor 15 apr 2010 5:00 Svara med citat
Arguman skrev:
Idag fick jag igång fläkten. Går igång vid ca 105-110 grader på mätaren och går då ner till ca 90 o sen upp igen. Får väl va nöjd. /Arguman



Ny givare i kylet alltså, eller ?
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Tor 15 apr 2010 13:23 Svara med citat
Jepp. Ny termogivare i kylet.
multi
Donator 100 VW Polo 1.6 -99 Ort: Landskrona
Tis 27 apr 2010 11:39 Svara med citat
Är det någon fysisk skillnad mellan givarna i sig förutom att dom drar vid olika temp?

Tänkte också försöka byta min givare till en liknande men kanske lite lägre temp område. Smile
Samt vilken var det som du bytte till Arguman?

"Alkohol löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller."
Arguman
Golf 3 GT-93 Ort: Uddevalla
Fre 30 apr 2010 17:31 Svara med citat
Jag bytte till den som drar vid 95/85 + 102/92. På Skruvat.se finns det en som drar på 85/80 + 93/88. Känns som den hade varit bättre i mitt fall. /Arguman
pizzabud1
Golf 3 1,8i 94 Ort: Malmö
Ons 24 aug 2011 17:37 Svara med citat
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men nu har jag precis samma problem..... till att börja med undrar jag hur man får av givaren så att man kan byta den, sitter ju jävligt dumt. sen undrar jag var man kan köpa en ny?

Mvh Gustav
Ekola
Golf 3 1.9 GTD Ort: Vårgårda
Tor 25 aug 2011 15:56 Svara med citat
Givaren sitter i kylet mot batteriet. om det är termostaten du menar så sitter den under generatorn och vid sidan av vattenpumpen. skruva bort servo pumpen o lossa på dom två bultarna som håller termostat kåpan. obs akta dig för varmt vatten om du kört en sträcka innan Smile

Termogivaren sitter på höger sida emot motorn. det är 30hylsa till den gärna model längre men inte riktig långhylsa eftersom då kommer du emot batteriet med skaftet. även där kommer det komma ut varmt vatten om du kört en längre sträcka.

Och så en liten fråga. har någon av er problemet att den håller arbetstempraturen på 90grader och sen går upp i kok för o sedan släppa ut vattnet vid övertrycks hålet? och därefter slår fläkten igång när den skjutit ut lite vatten? har en diesel 3a aaz motorn och har bytt termostat, termogivare och vattenpump samt kyl nu- Börjar bli rädd för att förre ägaren var en kylcement nisse och att det nu satt sig i topens kanaler så att jag ej får flöde på det. har även hört att man kan pröva o byta ut expansionkärlets lock emot ett som klarar mer tryck men tänkte höra mig för först om någon har samma problem och faktist orkat ta tag i det o inte enkla fusket o brygga fläkten till en fuskknapp i kupen.
Roberto
Golf 4 Ort: Lidköping
Tor 25 aug 2011 23:01 Svara med citat
Du kan köpa den hos oss billigt.. Roberto /

www.autodelar.net

www.autodelar.net
0510-590039 ( 8-18 )
Ekola
Golf 3 1.9 GTD Ort: Vårgårda
Fre 26 aug 2011 15:12 Svara med citat
Så har nog löst problemet tror jag. har ännu inte hunnit pröva det fullt ut mer än en repa med sonen.

Bytte expansions kärlet + locket som jag hämta på skroten för en 50lapp på självplocken då fick jag åter tryck i systemet och det verkade funka. fläktarna slog till vid 90grader som dom ska eller 92-95 grader på första läget om du har en trepolig termokontakt i kylet.
Nu verkade det iallafall mer lovande då jag nu har stadig tryck i kylsystemet, slangarna är varma och hårda när tempen står på 87-90grader och tempen reste sig inte på dom minuterna jag satt o gasa för o varva motorn lite extra. innan så var undre slangen kall och övre slangen var varm och mjuk. och sen släpte den ut trycket. kan räcka o bara byta lock för er som har samma problem som jag beskrivit ovan. Låna kompisens lock o testa innan du köper nytt så vet du garanterat.
pizzabud1
Golf 3 1,8i 94 Ort: Malmö
Lör 27 aug 2011 20:32 Svara med citat
Jag löste mitt problem, hade för lite kylarvätska --> alltså blev det inte tillräckligt varmt.

tack för hjälpen