Forum - Golf 4 (98-04) - Insatsen i lyktan är lös (xenon)

OnlineEvil
Kör: Golf 4 R32 -04 Ort: Järfälla Medlem: 20 februari 2011
Mån 23 jul 2012 23:07 Svara med citat
Halloj!

bilen är en MKIV R32

Skulle undersöka felet då den högra lyktan inte "kalibrerar" sig vid uppstart. Och döm av min förvåning att hela jävla insatsen sitter lös. Jag kan ändra hela ljusbilen upp/ner genom att bara ta tag i lampan och vicka på den då hela insatsen rör på sig. Någon som varit med om detta ? och hur löser man det på ett bra sett då en ny lykta går lös på runt 10.000 :- Mad

.be

//Danne

Senast ändrad Tis 24 jul 2012 13:47, ändrad totalt 1 gång
Edge
Kör: Golf 4 R32 -04 Kompressor Ort: Tanum Medlem: 09 maj 2007
Tis 24 jul 2012 10:52 Svara med citat
Yes!
Jag har samma på min! Sad

För att ställa omkringliggande frågor så vill jag veta om din gör exakt samma som mig.

1. Det började med att den ena lampan, (passagerarsidan) helt plötsligt började justera sig själv, och då peka neråt?
Förarsidan har dock alltid fungerar perfekt.

2. Ibland fungerade nåvåregleringen, men bara en kort stund?

3. Om du spänner upp den lite med ett störe eller buntband så "tar den tag" och justerar sig lite?

Följdfråga: Har du testat byta ballast?
Nivåregleringsinformationen sköts nämligen i just xenonballasten har jag läst mig till.

Bytte ballast då jag hittade en på ebay som inte kostade skjortan, (svåra att hitta till just R32an).
Då var min ljusbild perfekt och jag klarade besiktningen, samma kväll ballade den ur igen.

Jag har inte kommit loss än pga semestrar och liknande nu, men det kan eventuellt räcka med en grundinställning av ljuset, alternativt byta givare.
Men då VAG verkstaden jag pratade med tar 1500kr i felsökning, så funderar jag på om man bara kan fästa upp innehållet i lampan i rätt läge då våra bilar inte vippar upp och ner vid uppstart.

För en ny lampa är ju som du skriver rena rånet! Thumbs down
OnlineEvil
Tis 24 jul 2012 14:02 Svara med citat
Edge skrev:
Yes!
Jag har samma på min! Sad

För att ställa omkringliggande frågor så vill jag veta om din gör exakt samma som mig.

1. Det började med att den ena lampan, (passagerarsidan) helt plötsligt började justera sig själv, och då peka neråt?
Förarsidan har dock alltid fungerar perfekt.

2. Ibland fungerade nåvåregleringen, men bara en kort stund?

3. Om du spänner upp den lite med ett störe eller buntband så "tar den tag" och justerar sig lite?

Följdfråga: Har du testat byta ballast?
Nivåregleringsinformationen sköts nämligen i just xenonballasten har jag läst mig till.

Bytte ballast då jag hittade en på ebay som inte kostade skjortan, (svåra att hitta till just R32an).
Då var min ljusbild perfekt och jag klarade besiktningen, samma kväll ballade den ur igen.

Jag har inte kommit loss än pga semestrar och liknande nu, men det kan eventuellt räcka med en grundinställning av ljuset, alternativt byta givare.
Men då VAG verkstaden jag pratade med tar 1500kr i felsökning, så funderar jag på om man bara kan fästa upp innehållet i lampan i rätt läge då våra bilar inte vippar upp och ner vid uppstart.

För en ny lampa är ju som du skriver rena rånet! Thumbs down

Tja Edge!

jag fick bra att veta på besiktningen att min högra lykta va för lågt ställd. Och när besikningsmannen skulle justera det via höjdjusteringen uppe på lyktan så hände inget skruven snurrade bara. Det som jag lagt märke till är att det är nog bara den vänstra lyktan (passagerarsidan) som ställer ner sig vid start den högra är typ död. kanske bara har sett den någon enstaka gång röra sig då bilen står riktigt taskigt till. Och vad jag la märke till idag när jag kolla lite extra noga är att tidigare ägare har under själva insatsen stödjat upp med någon form av rund bricka på ca 3-4mm hög inlindad i silvertejp och tryckt under insatsen så den inte ska ligga i botten. seriöst? Jag har inte testat bytt något än ska ta och riva front och ut med lykta och ser hur det ser ut där inne igentligen. Angående nivåreglerarna sitter inte dom under bilen som någon kulled? Och som du sistnämnde så får man väll i värsta fall försöka spänna upp insatsen så lampan pekar rätt och hoppas på att den håller sig där. riktar jag upp lyktan nu och släpper igen huven så pekar lampan ner igen Brick wall

Har du samma fel som filmen jag spelade in idag exakt detsamma ?
Edge
Tis 24 jul 2012 15:06 Svara med citat
Yes, min känns lika lös som din.
Jag har haft ur lampan och kollar igenom hur den är uppbyggd, och det är inte på samma sätt som till vanlig GTi eller andra modeller.
För där sitter det en separat motor som är lätt att byta.
Här är det någon längsgående variant till motor som är väldigt svår att komma åt.

Det sitter en givare på bakaxeln och en på passagerarsidans länkarm.

Men jag tror på att spänna upp den på något sätt så man slipper köpa ny lampa, för den lyser ju.

Fick tips via vwvortex forummet av en american som länkade till en sida där man kunde koppla om den automatiska nivåregleringen och koppla på en potensiometer istället och sköta den funktionen manuellt. Razz
Efter våra problem så känns det rätt lockande som lösning, alternativt då spänna fast lampan. Razz
OnlineEvil
Tis 24 jul 2012 17:36 Svara med citat
Håller helt med dig där, lampan lyser och funkar så jag tänker nog också försöka hitta en lösning till att spänna upp den så den lyser jämnt med den andra. Men såg du vart det har hoppat löst eller gått av innne i lyktan som gör att den sitter som den gör? måste varit några oseriösa ägare innan som varit lite aggressiva när dom bytt lampa?

Finns ju inte allt för mycket man skulle kunna spänna runt med heller.

Skönt att vi är 2 med samma fel vi får slå ihop våra kloka huvuden och komma på en lösning! Smile

oopsi glömde citera...
Edge
Tis 24 jul 2012 18:35 Svara med citat
Kloka huvuden vet jag inget om.. Haha Razz
Men bra att bolla idéer med någon, för det verkar inte som om nån annan verkar ha en lösning på detta problemet. Confused

Det är lite svårt att se men om du har lampan i knät med baksidan mot dig, så sitter "justeringsmotordelen" uppe till vänster, men den ser inte ut som den gjorde på min gamla gti.
Utan det ser ut som någon påskjutshistoria av något slag.
Om man vickar lampan lite fram och tillbaka när den "fått grepp" i kuggarna eller hur man nu skall förklara det, så hör/känner man att det är ett litet svagt motstånd "ala elmotor som snurrar".
Det känns lite som om den reglerar för långt och kuggar över när den som i mitt fall pekar nästan rakt ner i backen.
Det finns några fästpunkter man kan använda sig av på baksidan av reflektorn. Det är där jag väl kommer attackera när jag får tummen ur nästa gång.
Lovar att återkomma med bilder så fort jag tar tag i detta. Smile
Edge
Fre 03 aug 2012 22:28 Svara med citat
Undrar lite hur det har gått för dig här, något nytt om lampan?
Har inte attackerat min än, så jag har tyvärr inget nytt att tillägga.
Inte mer än att min lampa fortfarande lyser upp vägen för myrorna när jag kör på natten. Sad
Fnatrik
Kör: Golf 2 16v gti -89 Ort: Gnesta Medlem: 08 november 2011
Fre 03 aug 2012 23:02 Svara med citat
Ja att fästa reflektorn så att den ligger still fungerar ju i praktiken men kan ge tvåa på bil bes pga av att nivå reglingen inte fungerar om besiktnings gubben tänker på det.

Då detta är ett av kraven för att en bil ska få ha xenon i Sverige.

Går det inte att ta det med något försäkringsbolag? Då dem är så dyra, inte bara vw som har dyra stålkastare!Thumbs down

Går det inte att köpa lös motor och byta då alt laga det som har gått sönder på något vettigt sett?

Golf 2 Gti ända rätta.
Edge
Fre 03 aug 2012 23:25 Svara med citat
Alltså, det går aldrig att se/veta om reflektorn sitter fast i R32an, då xenonet inte söker synlig position som alla andra bilar gör.
Däremot fungerar ju inte den automatiska nivån om man skulle lasta bilen annorlunda.

Tyvärr är "motorn" i R32ans lampa helt annorlunda mot alla övriga golf lampor, så jag vet ännu inte riktigt hur man skall kunna "laga" ifall det nu är ett mekaniskt fel och inte ett elektroniskt fel, som det eventuellt tyder på, då lampan ibland har fungerat.
OnlineEvil
Lör 04 aug 2012 12:55 Svara med citat
Tja! kom precis hem från semestern så har inte tänkt så mycket på det. Men ska väll börja forska lite i det där nu tänkte jag Smile
OnlineEvil
Lör 04 aug 2012 13:02 Svara med citat
Fnatrik skrev:
Ja att fästa reflektorn så att den ligger still fungerar ju i praktiken men kan ge tvåa på bil bes pga av att nivå reglingen inte fungerar om besiktnings gubben tänker på det.

Då detta är ett av kraven för att en bil ska få ha xenon i Sverige.

Går det inte att ta det med något försäkringsbolag? Då dem är så dyra, inte bara vw som har dyra stålkastare!Thumbs down

Går det inte att köpa lös motor och byta då alt laga det som har gått sönder på något vettigt sett?

Sist jag besiktigade så trodde han som besiktiga bilen att jag hade "styling" lyktor eftermonterat eftersom vårt xenon inte ställer inte sig vid start (höger, vänster, upp, ner) som andra bilar utan bara ställer in sig efter hur bilen är lastad.
oliven
Kör: Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås Medlem: 10 juli 2011
Lör 04 aug 2012 16:02 Svara med citat
På vanliga golfarna är det en kula i änden på höjdjusteringsmotorn som sitter fast i reflektorn. Denna kan ju hoppa loss har jag insett och då kan man vicka på hela insatsen. Nu kanske det ser helt olika ut på Xenon modellerna.

Bil: VW Golf 1,6 16v Variant -01
www.conrit.se Fräsning och svarvning
www.facebook.com/conrit
Edge
Lör 04 aug 2012 16:03 Svara med citat
Helt annorlunda tyvärr.. Confused
OnlineEvil
Mån 15 apr 2013 22:35 Svara med citat
Edge hur har det gått för dig¨har du också lös insatts fortfarande ?
Edge
Mån 15 apr 2013 23:26 Svara med citat
Den är fortfarande lös ja, inte kommit vidare på detta tyvärr. Funderar på att göra fullösningen din verkade ha till besiktningen. Fixera den på något sätt.

Verkar ju inte som om någon har nån koll på detta alls. Sad
OnlineEvil
Tis 16 apr 2013 21:41 Svara med citat
Står still här med.. Sad spände bara upp insatsen inför besiktningen funkade hur bra som helst. Även första gången vägskyltarna reflekterades vilken skillnad! men nu är det som vanligt igen SUCK då jag va tvungen att ta bort upphängningen för det kom in fukt i lyktan eftersom jag inte kunde ha plastlocket på samtidigt som den va upphängd. Måste klura ut något annat så även locket kan sitta på. Eller så får man bita i det sura äpplet och köpa en ny på VW Razz
Edge
Tis 16 apr 2013 22:17 Svara med citat
Jag vägrar köpa nytt innan jag vet exakt vad det är för fel och att det inte går att laga! Razz