Forum - Golf 3 (92-99) - Slår mätaren om?

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 03 jun 2011 18:05 Svara med citat
Satt å slö googla lite å fann en intressant debatt om att Golf 3:ans mätare slår om vid 30 000mil Eh? Hur kan man isåfall säkert veta hur långt den gått? Kolla min på vägverket:

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2012-05-01 - 2012-09-30
Senast godkända besiktning: 2011-05-09
Vägmätarställning, km: 94035

Fick ju inte med nån servicebok. Bilen är rostlagad och omlackad i oktober 2010. Så ja vet inte riktigt vad man ska gå på då. Tragiskt dock om de är sant att mätaren slår om. Får väl vänta på nästa gång, lacka om den göra den fräsch å sälja den som "extrem lågmilare med endast ~100 mil på mätaren"

De längsta ja har bakåt i tiden är en service på VAG juni 2002 - då med mätarställningen 6400 mil

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Puttski
Golf 3 Vr6 -96 Ort: Kungälv
Fre 03 jun 2011 19:57 Svara med citat
Det är sant att mätaren slår om vid 30.000 mil. Men skicket på motorn bör kunna säga om den har gått 39.000 mil eller 9.000 mil.
kroll
Golf 2 Gti 16V Ort: Stenungsund
Fre 03 jun 2011 21:16 Svara med citat
Har sett flera klipp på detta på youtube. Men det gäller inte alla modeller för jag har själv haft bilar som har gått över 30.

Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra Wink
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 03 jun 2011 21:23 Svara med citat
Puttski skrev:
Det är sant att mätaren slår om vid 30.000 mil. Men skicket på motorn bör kunna säga om den har gått 39.000 mil eller 9.000 mil.


Jo de är sant. Dividerade lite med farsgubben, om bilen 2002 gått 6400 mil borde de ju va äkta mil vid köpet (9400). Nån sa växelspaken, men ja den ser väl hel ut (vet ej hur en sliten ser ut).

Knäppt ändå. Låt säga att du håller bilen i perfekt skick när du senare säljer byter du intrumenhus (har fått göra så på Golf 2:an. Då syns inte milen på vägverkets hemsida). Om du sen inte skickar med några papper alls, kan man ju lätt sälja den som lågmilare Neutral

kroll skrev:
Har sett flera klipp på detta på youtube. Men det gäller inte alla modeller för jag har själv haft bilar som har gått över 30.


Får väl hoppas på att man fått en som INTE gör så, känns bättre å enklare att hålla reda på milen genom mätaren som är till för att göra just de.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!


Senast ändrad Fre 03 jun 2011 21:25, ändrad totalt 1 gång
kroll
Golf 2 Gti 16V Ort: Stenungsund
Fre 03 jun 2011 21:25 Svara med citat
Dem fem senaste bes papprena finns tällgängliga hos vägverket men dem måste beställas.

Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra Wink
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 03 jun 2011 21:28 Svara med citat
kroll skrev:
Dem fem senaste bes papprena finns tällgängliga hos vägverket men dem måste beställas.


Ah har fått höra 3 senaste (fax i know). Har från 2006 (inte alla men en del bra, jobbiga saker är bytta som bromsrör strålkastare, bromslangar). Har ju som sagt ett utdrag från VAG med den enda servicen gjord på märkesverkstad 2002. Som ja skrivit tidigare hade den då gått 6400 mil

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
kroll
Golf 2 Gti 16V Ort: Stenungsund
Fre 03 jun 2011 21:29 Svara med citat
Kanske är tre senaste, fick för mig att det var fem senaste..

Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra Wink
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 03 jun 2011 21:32 Svara med citat
kroll skrev:
Kanske är tre senaste, fick för mig att det var fem senaste..


Meh Razz Fast dom 3 senaste kan du få från bilprovningen. Fax är för uppgifter om tidigare ägare (my bad). Vilket man kanske oxå borde fixa (har varit 8 tidigare ägare - 3 vet ja: säljaren, hans svärmor samt hans svärfar).

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 19 jun 2011 11:48 Svara med citat
Sorry gammal tråd, men har "forskat" lite i ämnet, är de inte så att "Total" från displayen försvinner när den slagit om?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 19 jun 2011 23:52 Svara med citat
Var lite snack om detta för några år sen och har för mig att det bara var på vr6orna den slog om. Men lite inte på mig för mycket eftersom jag har minne som en pälsängel enligt farsan Regular Smiley
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 20 jun 2011 14:17 Svara med citat
graul skrev:
Var lite snack om detta för några år sen och har för mig att det bara var på vr6orna den slog om. Men lite inte på mig för mycket eftersom jag har minne som en pälsängel enligt farsan Regular Smiley


Hehe Razz Nah de verkar va svårt att få fram vettig info vilka modeller de gäller, eller om de gäller alla Regular Smiley I en tråd ja hitta luta de åt att de va Diesel bilarna som bara hade den symptomen. Och i nästa allihop... Skum grej helt klart. Fast söker man på blocket på Golf 3 å sen miltal 30 000 -34 999, finns de inga eller jo de fanns en i hela sverige.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Mån 20 jun 2011 22:14 Svara med citat
Efter några dagars letande har jag äntligen hittat filmen jag hade i bakhuvudet nånstans och mycket riktigt så försvinner "Total" när den slår om.
Man ser också att mätaren bara gå till 200 så det är ingen gti eller vr6. Eller kanske inte ens en bensinare. Min GL gick ändå till 220.