Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Svetstips för MIG

bjohan
Kör: Golf 3 GL 1.8i -94 Ort: Göteborg Medlem: 24 oktober 2009
Sön 15 apr 2012 11:23 Svara med citat
Hejsan!
Själv köpte jag en svets förra sommaren utan att ha svetsat innan och har sedan dess fuskat lite och försökt lära mig den ädla konsten Smile
Tänkte att det kunde vara intressant med en tråd där mer erfarna kunde dela med sig av sina kunskaper och länktips. Det första jag hittade var "svetsa med gunde" Very Happy
Sedan googlade jag vidare och hittade lite andra sidor, en väldigt informativ sida var www.weldingtipsandtricks.com/ som innehåller många bra konkreta tips och tricks. Dock är det mesta om svetsning görvre plåtar och det vore kul att hitta någon liknande för tunnplåt.
Men även era favorittips är ju väldigt intressant att veta, eller några bra givande svetsövnignar förutom att köpa en nästan 20 år gammal bil Regular Smiley

Mvh
Johan
darkien
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 23 augusti 2009
Sön 15 apr 2012 11:36 Svara med citat
övning ger färdighet Wink svetsa tunnplåt är en konst o ingen konstnär är den andra lik Wink mitt största tips är att åka ner på skroten o hämta en gammal huv eller liknande som övningsobjekt o kapa sönder o svetsa men a och o e att ha renslipad plåt just där du ska svetsa o bra jordpunkt

samt när du svetsar i bil se alltid till att ha batteriet på bilen bortkopplat för att undvika mysko elfel efter svetsning Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink