Forum - Golf 2 (83-91) - Guide: Byta tändplatta

rob88
Ingen VW Ort: Göteborg
Fre 28 mar 2008 17:14 Svara med citat
Om man har haft en tung nyckelknippa hängandes i tändningslåset under flera år så är det lätt att tändplattan (Strömbrytaren som är kopplad till tändningslåset) blir sliten så det blir glapp i den vilket kan ge alla möjliga skumma fel.

Tändplattan kan man köpa hos VAG eller på Skroten om man vågar chansa på att den man köper är frisk. Wink

Se till att du ordnar en tändplatta till just din årsmodell då det finns flera olika modeller av tändplattor.

Här är en Guide för hur du byter just tändplattan då det kan vara lite knepigt om man inte gjort det tidigare. Regular Smiley Finns fler sätt att göra det på än detta men så här gjorde jag och jag tyckte det fungerade hyfsat smärtfritt. Alla sätt är ju bra förutom dom dåliga. Thumbs up

Hur du får loss tändningslåshållaren kan skilja sig lite åt beroende på vilken årsmodell du har. Kolla detta innan du inhandlar avdragaren för är det den äldre versionen så räcker det med en vanlig polygrip. Följ då den här guiden istället:

Verktyg du behöver:

Insexnyckel/hylsa storlek 6
Blocknyckel/Fast nyckel storlek 19
Spärrskaft med förlängare och hylsa storlek 24
Platt Skruvmejsel
Liten Stjärnskruvmejsel.
Don och Hammare (Går bra med skruvmejsel också)
Biltemas avdragare artnr. 20-352 och 20-353 , Du MÅSTE ha båda delarna.

OBS! Innan du börjar lossa minuspolen från batteriet för att undvika kortslutningar.

1. Börja med att avlägsna kåpan under ratten, den sitter fast med två skruvar.

2. Nu är det dags att börja ta loss ratten, ta tag i tutan i den övre delen och bänd försiktigt bakåt tills den lossnar helt.

Bild

3. Lossa nu kabeln som sitter fast på baksidan av tutan

4. Nu skall du lossa nästa del, plattan som sitter bakom tutan för att komma åt rattens bult. Bänd lite i ena hörnet som på bilden med en mejsel, gör likadant i på de två andra ställena tills den är lös. Avlägsna sedan kabeln som sitter fast på baksidan.

Bild

Bild

5. Nu är det bra att se till så bilens hjul står rakt, märk sedan upp rattens läge på rattstången och på ratten med ett don/mejsel och en hammare.

6. Lossa nu den stora mittenbulten.

Bild

7. Nu skall du se blinkersspakarnas platta. På Baksidan av denna finns fyra kontaktstycken, lossa dessa men märk gärna upp vilken som skall sitta vad.

8. Lossa sedan kåpan som sitter ovanför blinkersspakarnas platta, dra den rakt ut utan att förstöra Varningsblinkersknappen eller själva kåpan. Det är lite trångt men det går.

9. Nu skall du lossa de tre skruvarna som håller fast blinkersplattan. Sedan är det bara till att dra den rakt ut.

Bild

10. Nu är det dags att ta av stål hylsan som sitter monterad som en låsning på hela tändningslåshållaren. Montera Biltemas avdragare som på bilden.

Bild

Bild

11. När du har satt den på plats ordentligt, ta en blocknyckel (fast nyckel) eller skiftnyckel och börja att vrida på den svarta skruven tills hylsan lossnar.

Bild

12. Ta bort hylsan och fjädern.

13. Lossa insexsbulten som är inringad på bilden.

Bild

14. Lossa nu kontaktstycket till tändplattan som sitter bakom själva tändningslåscylindern.

15. Sätt i nycklarna i tändningslåset och vrid om så rattlåset försvinner.

16. Dra nu hela tändningslåshållaren mot dig och vänd på den.

Bild

17. Nu ser du tändplattan! Den sitter monterad med en liten skruv. Lossa Skruven och plocka bort tändplattan. Montera dit den nya i omvänd ordning.

Bild

Nu är det mesta rätt enkelt, montera allt i omvänd ordning. Det som kan vara jobbigt är att få på stålhylsan igen.

Bild

Gör så att du monterar tillbaka tändningslåshållaren, sätt dit fjädern och tryck på hylsan så mycket så att det går att få på rattens mutter. När du fått på den, tag spärrskaftet med 24 hylsan och dra åt fullt. Lossa sedan muttern och hylsan är på plats!

Montera nu allt i omvänd ordning som sagt.

Lycka till! Thumbs up


Senast ändrad Fre 28 mar 2008 19:39, ändrad totalt 7 gånger
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Fre 28 mar 2008 17:16 Svara med citat
Mkt bra guide

men på 88an jag har behöver man ingen avdragare så jag gissar på att det bara är bilarna med den nyare ratten som behöver avdragaren Wink
rob88
Ingen VW Ort: Göteborg
Fre 28 mar 2008 17:20 Svara med citat
Tack! Det kan stämma, finns en guide för de lite äldre MK2:orna på Engelska där man precis som du säger inte behöver andvända en avdragare utan en vanlig polygrip eller liknande istället.

Länk till guiden: http://www.4130-products.com/step/ign/index.htm
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Fre 28 mar 2008 19:10 Svara med citat
Klistra denna!!!

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
cj
Golf 2 1.8 Cl Ort: Uppsala
Fre 12 sep 2008 8:33 Svara med citat
Så jag bör ha en avdragare om jag har en 90:a Wink

Super bra.. ska pröva detta för att se ifall bilen slutar att slokna titt som tätt..

Cj

skynda långsamt.. mottot för mig som gröngöling
space_eater
Golf 2 CL 1.8i -91 Ort: Växjö
Ons 22 okt 2008 17:28 Svara med citat
Denna guiden skulle man haft för ett tag sedan... Lämnade in bilen och fick tändkontakten bytt... cirka 800kr inklusive material Confused hade dock ingen avdragare så...
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Tor 21 apr 2011 5:14 Svara med citat
space_eater skrev:
Denna guiden skulle man haft för ett tag sedan... Lämnade in bilen och fick tändkontakten bytt... cirka 800kr inklusive material Confused hade dock ingen avdragare så...


Jag använde en såg, blev lite repor på stag och splines, men är man försiktig så går de Very Happy

Edit: Ska tilläggas att de nog räknas som misshandel av bilen.
bartolomeus
VW Jetta 1.8 GL -90 Ort: Umeå
Sön 03 jul 2011 16:16 Svara med citat
Är det avdragare "Demonteringsverktyg" som avses?
Se biltemas hemsida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdr agare/Demonteringsverktyg/
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 03 jul 2011 19:46 Svara med citat
Http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdr agare/Avdragare-2-armad/
borde fixa biffen

mk2 vr6
Pblixt
Golf 3 1,8 GL Ort: Göteborg
Sön 09 okt 2011 14:18 Svara med citat
TheHmm skrev:
Jag använde en såg, blev lite repor på stag och splines, men är man försiktig så går de Very Happy

Edit: Ska tilläggas att de nog räknas som misshandel av bilen.



Och vad gjorde du sedan?
Jag har försökt få loss hylsan med hjälp av denna guide. Har använt avdrage, dock inte samma som författaren, hammare, mejsel, rörtång, etc.
Hylsan börjar se tämligen sarjad ut nu men den lossnar inte.
Sista alternativet är väl att såga upp den.
Går hylsan köpa lös och är den svår att få tag på?
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Tor 10 maj 2012 18:37 Svara med citat
Behövs avdragaren verkligen, går det inte med en polygrip och något mellanlägg, och sen dra ut?

Eller hur sitter den delen som tas med avdragaren här i beskrivningen?


Mhv
konsp
Jetta Cl -85 Ort: Norrköping
Tor 10 maj 2012 22:31 Svara med citat
Finfin guide!

Och ja det behövs en avdragare då hylsan sitter som gjuten på splinsen och det är mycket onödig svett att spilla att försöka få bort den på annat sätt. Med en avdragare går det som en dans!
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Fre 11 maj 2012 0:07 Svara med citat
Eller så kan man göra som jag Smile

Har man lite skrot och några bultar och 20 minuter till övers så kan man snickra ihopa en själv..
Den är ju inte snygg men den funkar.

Bild
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Fre 11 maj 2012 8:32 Svara med citat
Grymt smajly!
olofgalne77@gmail.com
Polo 3 1.4 -01 Ort: Lund
Tor 11 jan 2018 19:34 Svara med citat
Hej!
Hur kan jag se bilderna?
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 11 jan 2018 21:14 Svara med citat
olofgalne77@gmail.com skrev:
Hej!
Hur kan jag se bilderna?

det kan du inte för photobucket har börjat ta betalt av användare, dom som inte betalar får inte bilder visade = dom gräver sin egen grav Thumbs down
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tor 11 jan 2018 21:18 Svara med citat
Dom här två behöver du för att kunna byta tändplattan http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdr agare/Demonteringsverktyg-2000019463/

You can drink my beer, but you can never take the last one